PM IAS MAINS JUNE 20 GS 2 SYNOPSIS

Examine the National Human Rights Commission’s (NHRC) Role in Safeguarding and Promoting Human Rights in India.

The National Human Rights Commission is a one-of-a-kind expert organization established under the Protection of Human Rights Act of 1993 to examine and investigate allegations of human rights breaches, as well as any public servant’s carelessness in preventing such violations.

It adheres to the Paris Principles, which were agreed in October 1991 at the First International Workshop on National Institutions for Human Rights Promotion and Protection.

In India, the National Human Rights Commission (NHRC) plays a significant role in safeguarding and promoting human rights in the following ways.

  • It investigates violations of human rights, or a public servant’s complicity in such violations, or negligence in the prevention of such violations, either sua sponte or in response to a petition by a victim or any person acting on his behalf, or in response to a court’s direction or order.
  • It examines the conditions of prison inmates by visiting state prisons or any other state institution where persons are detained or lodged for the purposes of treatment, reformation, or reintegration;
  • It examines the constitutional and legal safeguards for human rights protection and makes recommendations for their effective implementation, including steps to combat terrorism.
  • It researches human rights treaties and other international instruments and makes recommendations for their effective implementation.
  • It promotes human rights literacy among all segments of society and raises awareness of the safeguards available to protect these rights through publications, the media, seminars, and other available means.

However, the NHRC is frequently chastised for its incapacity to enact change for the following reasons:

  • Due to its inability to provide any practical assistance to the aggrieved party, the NHRC has been dubbed “India’s taunting illusion” by Soli Sorabjee (former Attorney-General of India).
  • There is no designated investigation procedure at the NHRC. In the vast majority of cases, it requests that the central government and concerned state governments investigate cases of human rights violations.
  • The NHRC can only offer recommendations and has no authority to impose decisions.
    A high percentage of complaints go unresolved since the NHRC is unable to evaluate complaints filed after one year has passed after the incident.
  • The government frequently rejects or only partially implements the recommendations of the National Human Rights Commission.

The NHRC can be strengthened by implementing specific initiatives, like as

  • The government can improve the effectiveness of the NHRC by making its decisions enforceable.
  • The National Human Rights Commission (NHRC) needs to build an independent cadre of professionals with the necessary experience and expertise.
  • It may also be granted contempt powers in order to force authorities to follow its recommendations.

Conclusion

As a result, the National Human Rights Commission can play a critical role in influencing policymaking and policy implementation, as well as ensuring the suitable environment for human rights protection.

இந்தியாவில் மனித உரிமைகளைப் பாதுகாப்பதிலும் மேம்படுத்துவதிலும் தேசிய மனித உரிமைகள் ஆணையத்தின் (NHRC) பங்கை ஆராயுங்கள்

தேசிய மனித உரிமைகள் ஆணையம் என்பது 1993 ஆம் ஆண்டின் மனித உரிமைகள் பாதுகாப்புச் சட்டத்தின் கீழ் மனித உரிமை மீறல்கள் பற்றிய குற்றச்சாட்டுகளை ஆய்வு செய்வதற்கும் விசாரணை செய்வதற்கும் நிறுவப்பட்ட ஒரு வகையான நிபுணர் அமைப்பாகும்.

1991 அக்டோபரில் மனித உரிமைகள் மேம்பாடு மற்றும் பாதுகாப்பிற்கான தேசிய நிறுவனங்களின் முதல் சர்வதேச பட்டறையில் ஒப்புக் கொள்ளப்பட்ட பாரிஸ் கோட்பாடுகளை இது பின்பற்றுகிறது.

இந்தியாவில், தேசிய மனித உரிமைகள் ஆணையம் (NHRC) பின்வரும் வழிகளில் மனித உரிமைகளைப் பாதுகாப்பதிலும் மேம்படுத்துவதிலும் குறிப்பிடத்தக்க பங்கு வகிக்கிறது.

இது மனித உரிமை மீறல்கள், அல்லது அத்தகைய மீறல்களுக்கு அரசு ஊழியர் உடந்தையாக இருப்பது, அல்லது அத்தகைய மீறல்களைத் தடுப்பதில் அலட்சியம் போன்றவற்றை விசாரிக்கிறது. நீதிமன்றத்தின் உத்தரவு அல்லது உத்தரவு.
சிறை கைதிகளின் நிலைமைகளை அரசு சிறைச்சாலைகள் அல்லது நபர்கள் தடுத்து வைக்கப்பட்டுள்ள அல்லது சிகிச்சை, சீர்திருத்தம் அல்லது மீண்டும் ஒருங்கிணைக்கும் நோக்கங்களுக்காக தங்கவைக்கப்பட்டிருக்கும் வேறு எந்த மாநில நிறுவனங்களுக்கும் சென்று ஆய்வு செய்கிறது.
இது மனித உரிமைகள் பாதுகாப்பிற்கான அரசியலமைப்பு மற்றும் சட்டப் பாதுகாப்புகளை ஆராய்கிறது மற்றும் பயங்கரவாதத்தை எதிர்த்துப் போராடுவதற்கான நடவடிக்கைகள் உட்பட அவற்றை திறம்பட செயல்படுத்துவதற்கான பரிந்துரைகளை வழங்குகிறது.
இது மனித உரிமைகள் உடன்படிக்கைகள் மற்றும் பிற சர்வதேச கருவிகளை ஆராய்ந்து அவற்றை திறம்பட செயல்படுத்துவதற்கான பரிந்துரைகளை செய்கிறது.
இது சமூகத்தின் அனைத்துப் பிரிவினரிடையேயும் மனித உரிமைகள் கல்வியறிவை ஊக்குவிக்கிறது மற்றும் வெளியீடுகள், ஊடகங்கள், கருத்தரங்குகள் மற்றும் கிடைக்கக்கூடிய பிற வழிகள் மூலம் இந்த உரிமைகளைப் பாதுகாப்பதற்கான பாதுகாப்புகளைப் பற்றிய விழிப்புணர்வை ஏற்படுத்துகிறது.
இருப்பினும், NHRC பின்வரும் காரணங்களுக்காக மாற்றங்களைச் செயல்படுத்த இயலாமைக்காக அடிக்கடி தண்டிக்கப்படுகிறது:

பாதிக்கப்பட்ட தரப்பினருக்கு எந்த நடைமுறை உதவியும் செய்ய இயலாமையின் காரணமாக, NHRC ஆனது “இந்தியாவின் கேலிக்குரிய மாயை” என்று சோலி சொராப்ஜியால் (இந்தியாவின் முன்னாள் அட்டர்னி ஜெனரல்) பெயரிடப்பட்டது.

பெரும்பாலான வழக்குகளில், மனித உரிமை மீறல் வழக்குகளை மத்திய அரசும் சம்பந்தப்பட்ட மாநில அரசுகளும் விசாரிக்க வேண்டும் என்று கேட்டுக்கொள்கிறது.
NHRC பரிந்துரைகளை மட்டுமே வழங்க முடியும் மற்றும் முடிவுகளை திணிக்க அதிகாரம் இல்லை.
சம்பவம் நடந்து ஓராண்டு கடந்த பிறகும் தாக்கல் செய்யப்பட்ட புகார்களை NHRC மதிப்பீடு செய்ய முடியாததால், அதிக சதவீத புகார்கள் தீர்க்கப்படாமல் போய்விட்டது.
தேசிய மனித உரிமைகள் ஆணையத்தின் பரிந்துரைகளை அரசாங்கம் அடிக்கடி நிராகரிக்கிறது அல்லது ஓரளவு மட்டுமே செயல்படுத்துகிறது.
போன்ற குறிப்பிட்ட முயற்சிகளை செயல்படுத்துவதன் மூலம் NHRC பலப்படுத்தப்படலாம்

NHRC முடிவுகளை செயல்படுத்துவதன் மூலம் அரசாங்கம் அதன் செயல்திறனை மேம்படுத்த முடியும்.
தேசிய மனித உரிமைகள் ஆணையம் (NHRC) தேவையான அனுபவம் மற்றும் நிபுணத்துவம் கொண்ட ஒரு சுயாதீனமான தொழில் வல்லுநர்களை உருவாக்க வேண்டும்.
அதன் பரிந்துரைகளைப் பின்பற்றும்படி அதிகாரிகளை நிர்ப்பந்திப்பதற்காக அதற்கு அவமதிப்பு அதிகாரங்களும் வழங்கப்படலாம்.
முடிவுரை

இதன் விளைவாக, தேசிய மனித உரிமைகள் ஆணையம் கொள்கை உருவாக்கம் மற்றும் கொள்கை அமலாக்கத்தில் செல்வாக்கு செலுத்துவதிலும், மனித உரிமைகள் பாதுகாப்பிற்கான பொருத்தமான சூழலை உறுதி செய்வதிலும் முக்கிய பங்கு வகிக்க முடியும்.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *