TNPSC MAINS ANSWER WRITING – ANSWER – APR 30

Discuss the historical significance of the Vaikom Satyagraha. How did it contribute to the anti-caste movement in India?

Introduction

The Vaikom Satyagraha (1924-25) was a non-violent movement launched in the princely state of Travancore (now in Kerala) to demand the right of lower castes to use the public roads around the Vaikom Mahadeva Temple, which were previously restricted to upper castes. It was one of the earliest organized movements against untouchability in India and marked a significant chapter in the Indian social reform and anti-caste movement.

Historical Significance of the Vaikom Satyagraha

  1. First Major Anti-Caste Movement in South India:
    • The satyagraha was the first of its kind in South India to question caste-based restrictions on public space.
    • It highlighted the oppressive nature of untouchability and caste discrimination in daily life.
  2. Role of Prominent Leaders:
    • The movement was led by leaders of the Indian National Congress and social reformers like T.K. Madhavan, K.P. Kesava Menon, and George Joseph.
    • Mahatma Gandhi’s support gave national visibility to the movement. He emphasized non-violence (ahimsa) and dialogue over confrontation.
  3. Temple Entry Reforms:
    • Although the temple itself was not opened, by 1925, the roads surrounding the temple were opened to all castes.
    • This partial success led to later temple entry movements like the Guruvayur Satyagraha (1931) and eventually the Temple Entry Proclamation of 1936 in Travancore.
  4. Social Awakening:
    • The movement triggered a wider awareness about caste injustices, especially in the princely states of South India.
    • It served as a precursor to Dravidian and Self-Respect Movements, especially in Tamil Nadu.

Contribution to the Anti-Caste Movement in India

  1. Mobilization of Dalits and Backward Castes:
    • The Vaikom Satyagraha mobilized marginalized communities, inspiring them to fight for civil rights.
    • It demonstrated that social reform could be integrated with the freedom struggle.
  2. Support from Tamil Nadu:
    • The movement received strong support from Periyar E.V. Ramasamy, who actively participated and was even arrested.
    • Periyar’s experience at Vaikom strengthened his resolve to launch the Self-Respect Movement in Tamil Nadu, which aimed at eradicating Brahminical dominance and caste hierarchy.
  3. Beginning of Mass Movements Against Caste:
    • The success of the Vaikom Satyagraha inspired future campaigns for temple entry and education rights.
    • It provided a non-violent template for confronting caste-based discrimination, influencing the Dalit movement led by Dr. B.R. Ambedkar.

Conclusion

The Vaikom Satyagraha was not just a localized protest but a milestone in India’s social justice movement. It laid the foundation for temple entry reforms, civil rights of Dalits, and the integration of anti-caste issues into mainstream nationalism. Its legacy continues in the fight for equality and dignity for all, making it a crucial episode in India’s anti-caste and reformist history.

TAMIL VERSION

முன்னுரை

வைக்கம் சத்தியாகிரகம் (1924-25) என்பது, திருவிதாங்கூர் அரசு மாநிலத்தில் (தற்போது கேரளாவில் உள்ளது) தொடங்கப்பட்ட ஒரு அகிம்சை இயக்கமாகும். இது, வைக்கம் மகாதேவர் கோயிலைச் சுற்றியுள்ள பொது பாதைகளை, முன்பு மேல் சாதியினருக்கு மட்டுமே அனுமதிக்கப்பட்டிருந்தவற்றை, கீழ் சாதியினரும் பயன்படுத்த உரிமை கோரியது. இது இந்தியாவில் தீண்டாமைக்கு எதிரான முதல் ஒழுங்கமைக்கப்பட்ட இயக்கங்களில் ஒன்றாகும் மற்றும் இந்திய சமூக சீர்திருத்த மற்றும் சாதி எதிர்ப்பு இயக்கத்தில் ஒரு முக்கியமான அத்தியாயத்தைக் குறிக்கிறது.

வைக்கம் சத்தியாகிரகத்தின் வரலாற்று முக்கியத்துவம்

தென்னிந்தியாவில் முதல் பெரிய சாதி எதிர்ப்பு இயக்கம்:

  • சத்தியாகிரகம், தென்னிந்தியாவில் பொது இடங்களில் சாதி அடிப்படையிலான கட்டுப்பாடுகளை முதன்முதலில் கேள்விக்குட்படுத்தியது.
  • இது தீண்டாமை மற்றும் சாதி பாகுபாட்டின் அடக்குமுறை இயல்பை அன்றாட வாழ்க்கையில் வெளிப்படுத்தியது.

முக்கிய தலைவர்களின் பங்கு:

  • இந்த இயக்கத்தை இந்திய தேசிய காங்கிரஸின் தலைவர்களும் சமூக சீர்திருத்தவாதிகளான டி.கே. மாதவன், கே.பி. கேசவ மேனன் மற்றும் ஜார்ஜ் ஜோசப் ஆகியோர் வழிநடத்தினர்.
  • மகாத்மா காந்தியின் ஆதரவு இயக்கத்திற்கு தேசிய அளவில் புலப்படுத்தியது. அவர் அகிம்சை (அஹிம்சை) மற்றும் மோதலுக்கு பதிலாக உரையாடலை வலியுறுத்தினார்.

கோயில் நுழைவு சீர்திருத்தங்கள்:

  • கோயில் உள்ளே நுழைய அனுமதிக்கப்படவில்லை என்றாலும், 1925-ஆம் ஆண்டு வாக்கில், கோயிலைச் சுற்றியுள்ள பாதைகள் அனைத்து சாதியினருக்கும் திறக்கப்பட்டன.
  • இந்த பகுதி வெற்றி, பின்னர் குருவாயூர் சத்தியாகிரகம் (1931) மற்றும் இறுதியாக 1936-ல் திருவிதாங்கூரில் கோயில் நுழைவு பிரகடனம் போன்ற கோயில் நுழைவு இயக்கங்களுக்கு வழிவகுத்தது.

சமூக விழிப்புணர்வு:

  • இந்த இயக்கம், குறிப்பாக தென்னிந்திய அரசு மாநிலங்களில், சாதி அநீதிகள் குறித்து பரந்த விழிப்புணர்வைத் தூண்டியது.
  • இது தமிழ்நாட்டில் திராவிட மற்றும் சுயமரியாதை இயக்கங்களுக்கு முன்னோடியாக அமைந்தது.

இந்தியாவில் சாதி எதிர்ப்பு இயக்கத்திற்கு பங்களிப்பு

தலித் மற்றும் பிற்படுத்தப்பட்ட சாதியினரின் ஒருங்கிணைப்பு:

  • வைக்கம் சத்தியாகிரகம், ஒடுக்கப்பட்ட சமூகங்களை ஒருங்கிணைத்து, அவர்களை சிவில் உரிமைகளுக்காக போராட ஊக்குவித்தது.
  • இது சமூக சீர்திருத்தத்தை சுதந்திரப் போராட்டத்துடன் ஒருங்கிணைக்க முடியும் என்பதை நிரூபித்தது.

தமிழ்நாட்டின் ஆதரவு:

  • இயக்கம், பெரியார் ஈ.வி. ராமசாமியின் வலுவான ஆதரவைப் பெற்றது, அவர் தீவிரமாக பங்கேற்று கைது செய்யப்பட்டார்.
  • வைக்கத்தில் பெரியாரின் அனுபவம், தமிழ்நாட்டில் பிராமணிய ஆதிக்கத்தையும் சாதி அடுக்கையும் ஒழிக்க நோக்கமாகக் கொண்ட சுயமரியாதை இயக்கத்தை தொடங்குவதற்கு அவரது உறுதியை வலுப்படுத்தியது.

சாதிக்கு எதிரான பெருந்திரள் இயக்கங்களின் தொடக்கம்:

  • வைக்கம் சத்தியாகிரகத்தின் வெற்றி, கோயில் நுழைவு மற்றும் கல்வி உரிமைகளுக்கான எதிர்கால பிரச்சாரங்களுக்கு உத்வேகம் அளித்தது.
  • இது சாதி அடிப்படையிலான பாகுபாட்டை எதிர்கொள்வதற்கு அகிம்சை மாதிரியை வழங்கியது, டாக்டர் பி.ஆர். அம்பேத்கர் தலைமையிலான தலித் இயக்கத்தை பாதித்தது.

முடிவுரை

வைக்கம் சத்தியாகிரகம் ஒரு உள்ளூர் போராட்டமாக மட்டுமல்லாமல், இந்தியாவின் சமூக நீதி இயக்கத்தில் ஒரு மைல்கல்லாக இருந்தது. இது கோயில் நுழைவு சீர்திருத்தங்கள், தலிதர்களின் சிவில் உரிமைகள் மற்றும் சாதி எதிர்ப்பு பிரச்சினைகளை முக்கிய தேசியவாதத்தில் ஒருங்கிணைப்பதற்கு அடித்தளமாக அமைந்தது. சமத்துவம் மற்றும் அனைவருக்கும் மரியாதைக்கான போராட்டத்தில் அதன் மரபு தொடர்கிறது, இது இந்தியாவின் சாதி எதிர்ப்பு மற்றும் சீர்திருத்த வரலாற்றில் ஒரு முக்கியமான அத்தியாயமாக அமைகிறது.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *